Wednesday, January 31, 2024

SELECTION SORT - DSTC using C Language (Source Code Implemented)

SELECTION SORT
Implemented using C Language

C Language Code:

SELECTION.C

// SELECTION SORTING using C Language

#include <stdlib.h>
#include <stdio.h>
#include <process.h>

#define NUM_ITEMS 10

void selectionSort(int numbers[], int array_size);
void prnArray(int numbers[], int array_size) ;

int numbers[NUM_ITEMS];


int main()
{
    int i;
    clrscr() ;
    //seed random number generator
    srand(getpid());

    //fill array with random integers
    for (i = 0; i < NUM_ITEMS; i++)
       numbers[i] = rand();

   printf("\n Before SELECTION Sort.\n");
    prnArray(numbers, NUM_ITEMS) ;

    //perform selection sort on array
    selectionSort(numbers, NUM_ITEMS);

    printf("\n After SELECTION Sort.\n");
    prnArray(numbers, NUM_ITEMS) ;
}

void selectionSort(int numbers[], int array_size)
{
    int i, j;
    int min, temp;

    for (i = 0; i < array_size-1; i++)
    {
        min = i;

        for (j = i+1; j < array_size; j++)
        {
            if (numbers[j] < numbers[min])
                min = j;
        }
        temp = numbers[i];
        numbers[i] = numbers[min];
        numbers[min] = temp;
    }


 void prnArray(int numbers[], int array_size)
{
    int x ;
    for(x=0; x < array_size; x++)
        printf("%d\t", numbers[x]) ;
}

No comments: